Het vermijden van meer conflicten op de werkvloer

Op elke werkplek zullen er altijd meningsverschillen en conflicten zijn. Het is hoe we met die conflicten omgaan dat een bedrijf kan maken of breken. In dit artikel geven we een aantal tips om meer conflicten op de werkplek te voorkomen, hoe u er mee om te gaan als het toch gebeurt, en hoe u een klachtencommissie er mee kan helpen.

 

Hoe u een conflict kunt voorkomen voordat het begint

  1. Communiceer met uw werknemers

Zorg ervoor dat u regelmatig met uw werknemers communiceert. Dit houdt in dat u hen laat weten wat er van hen wordt verwacht en hen op de hoogte houdt van bedrijfsveranderingen. Als werknemers het gevoel hebben dat ze in het duister tasten, kan dat leiden tot frustratie en uiteindelijk tot conflicten.

 

  1. Stimuleer een open-deurbeleid

Een open-deurbeleid biedt werknemers de mogelijkheid om naar u toe te komen met problemen of zorgen voordat ze uitgroeien tot echte conflicten. Door deze problemen in een vroeg stadium aan te pakken, kunt u grote problemen in de toekomst voorkomen.

 

  1. Een teamomgeving bevorderen

Wanneer werknemers het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een team, is de kans groter dat ze samenwerken om gemeenschappelijke doelen te bereiken. Dit gevoel van teamwerk kan helpen voorkomen dat conflicten ontstaan.

 

Hoe een klachtencommissie een geschil kan helpen oplossen

  1. Basisregels vaststellen

Voordat een klachtencommissie kan beginnen met het oplossen van een geschil, moet zij eerst enkele basisregels vaststellen. Deze regels moeten betrekking hebben op respect voor alle betrokken partijen, vertrouwelijkheid en het streven naar een oplossing.

 

  1. Informatie verzamelen

De volgende stap is het verzamelen van informatie over het conflict. Dit kan door middel van gesprekken met de betrokken partijen, getuigen en andere relevante documentatie.

 

  1. De hoofdoorzaak van het conflict vaststellen

Zodra alle informatie is verzameld, is het belangrijk om te proberen de hoofdoorzaak van het conflict vast te stellen. Dit zal de klachtencommissie helpen te bepalen wat er moet gebeuren om de kwestie op te lossen.

 

  1. Een resolutieplan ontwikkelen

Met de onderliggende oorzaak van het conflict vastgesteld, kan de klachtencommissie een oplossingsplan opstellen. Dit plan moet gericht zijn op de behoeften van alle betrokken partijen en toekomstige conflicten helpen voorkomen.

 

  1. Het resolutieplan uitvoeren

Zodra het resolutieplan is ontwikkeld, is het belangrijk om het zo snel mogelijk uit te voeren. Zo kan worden voorkomen dat het conflict escaleert en kunnen de betrokken partijen verder.