Samen geld besparen op kantoor? Zo maak je het leuk!

Het runnen van een bedrijf is een grote uitdaging. Niemand kan garanderen dat je succes zult hebben, zelfs niet als je alles volgens het boekje doet. Er is echter één ding dat altijd in je voordeel zal zijn: zuinig omgaan met geld. Hieronder een aantal tips op het gebied van samen geld besparen op kantoor.

#1. Koop geen kantoorartikelen die je niet nodig hebt

Veel bedrijven maken de fout een aanbevolen hoeveelheid kantoorspullen aan de schaffen, waarvan een groot deel uiteindelijk kwijtraakt, gestolen wordt of ergens in een lade verdwijnt en vergeten wordt. Een pen, notitieblok en nietmachine kosten niet heel veel. Maar als je uitrekent wat je op jaarbasis aan dit soort spullen kwijt bent, kun je ongetwijfeld betere dingen bedenken om dat geld aan uit te geven.

#2. Schakel verlichting uit wanneer mogelijk

Onderzoek heeft uitgewezen dat het aanlaten van de verlichting bij het verlaten van een ruimte jaarlijks in de honderden euro’s extra kan kosten. Vooral in grote kantoorpanden kun je veel besparen door medewerkers te vragen altijd de lampen uit te doen wanneer ze een ruimte verlaten. Presenteer dit initiatief als een challenge, zo raken mensen gemotiveerd en kunnen ze elkaar erop wijzen als ze het vergeten. Een andere optie is de installatie van bewegingssensoren.

#3. Check de instellingen van je apparatuur

Veel moderne kantoorapparaten, zoals je kopieerapparaat en zakelijke printer, zijn uitgerust met een energiebesparingsmodus. Deze moet echter wel eerst worden ingeschakeld om daarvan te kunnen profiteren! Weet je niet hoe dat moet, raadpleeg dan de handleiding van het apparaat of kijk op de website van de fabrikant.