3 trends in productverpakkingen

Een verpakking is meer dan een omhulsel van een product. Veel meer zelfs. Consumenten willen op het etiket kunnen lezen over de inhoud, maar ook het verpakkingsmateriaal moet aan bepaalde eisen voldoen. Duurzaamheid staat anno 2019 voorop. Welke productverpakkingen zijn het meest milieuvriendelijk?

Transparante verpakkingen

We zeiden het al: verpakkingen zijn meer dan een simpel plasticje om een product, het is onderdeel van de beleving en wordt steeds vaker gecustomized aan de hand van het product. Zo zien we bijvoorbeeld steeds meer transparante verpakking bij food en non-food producten, zodat de consument al door de verpakking heen kennis kan maken het het product en exact kan zien wat hij/zij koopt. Steeds meer producenten van houdbare producten gebruiken een transparante verpakking, zodat de klant zeker weet dat hij een goed product koopt. Alles draait om de zintuiglijke beleving. Proeven doe je met je ogen šŸ˜‰

Kraftpapier

Milieuvriendelijk is al lang geen trend meer maar de norm, ook in verpakkingenland. In het Europees verpakkingsconvenant is vastgelegd dat het gebruik van verpakkingsmateriaal beperkt moet worden en hergebruik gestimuleerd. En ook klanten zitten niet te wachten op milieuvervuilend materiaal. Uit onderzoek blijkt dat 66% van de Nederlanders minder plastic in verpakkingen wil. Plastic wordt daarom door vele producten vervangen door karton of kraftpapier. Kraftpapier is een papiersoort die gemaakt is met het kraftprocedƩ, een stevige papiersoort die geschikt is voor biologisch afbreekbare en recycleerbare verpakkingen. Wij kennen ze bijvoorbeeld van de papieren tasjes die veel kledingwinkels tegenwoordig meegeven, in plaats van de plastic variant.

Interactieve verpakkingen

Albert Heijn is voorloper in innovatieve producten, waaronder ook verpakkingen. De supermarktgigant biedt klanten een interactieve beleving middels de verpakking van hun houdbare sinaasappelsap. Door een QR-code te scannen kan de koper de complete route volgen die hun sinaasappelsap aflegt voordat het bij hem/haar thuis in de koelkast belandt. Het begint bij de boomgaarden in Braziliƫ, geeft informatie over de plukperiode en zoetheidsgraad en komt uiteindelijk bij Albert Heijn aan. Een leuke toevoeging voor producten die een stukje beleving willen creƫren met hun verpakking.